Wczytuję dane...

Supraśl i Tykocin

To była wycieczka totalnie na wariata. Ja miałam na sobotę termin szczepienia w Białymstoku (chyba już wszyscy wiedzą gdzie ;P ) a Paweł się załapał rzutem na taśmę tuż przed moim wyjazdem, więc szybka zmiana planów, ekspresowe pakowanie dzieci, auta i po 20 minutach w drogę.

Ponieważ nie mieliśmy czasu na pakowanie rowerów i większe planowanie, postanowiliśmy sam Białystok zostawić sobie na drugą dawkę, a zacząć jakoś bardziej lajtowo od mniejszych miejscowości.

Już w zimę poczyniliśmy założenie, że w tym roku eksplorujemy Podlasie i tzw. ścianę wschodnią, więc nagłą wycieczkę w tamtym kierunku uznaliśmy za doskonałą okazję do wdrożenia naszego planu w życie. Ponieważ ruszyliśmy po południu i musieliśmy najpierw wpaść do przychodni, postanowiliśmy zakończyć dzień w Supraślu

Eksplorację Supraśla rozpoczęliśmy od Baru Jarzębinka, słynącego zasłużenie z lokalnych specjałów. Oczywiście na wynos, więc wynieśliśmy się na nadrzeczne bulwary, by pozwolić się wyhasać maluchom. Kartacze i babka ziemniaczana z Jarzębinki urwały nam dupska zaraz pod pachami. Niebo w gębie! Choć obawiam się, że jeden taki kartacz ma tyle kalorii, co całodzienna racja żywieniowa diety pudełkowej, warto grzeszyć. Jedźcie i jedzcie stamtąd wszyscy!

W sobotę wieczorem już niewiele dało się zwiedzić, zwłaszcza w lockdownie, ale nawet z zewnątrz miasteczko robi wrażenie. Po pierwsze, ilość drewnianej zabudowy - naprawdę imponująca - do tego prawie wszystko ślicznie zadbane, otoczone piękną zielenią i ogródkami. Warto się pokręcić i pogubić wśród małych uliczek, by zobaczyć, jak dużo tej architektury się tam zachowało i że jest ona ciągle żywa.

Po drugie, zabytki. Na pierwszym miejscu Monaster Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy - Koniecznie trzeba zobaczyć, ale jest też kościół katolicki, dawny kościół ewangelicki i oczywiście, Pałac Bucholzów.

Do tego długie bulwary nadrzeczne z dwoma dużymi placami zabaw oraz miejską plażą. Przy bulwarach możemy też podziwiać instalacje artystyczne składające się na projekt "Ogród Sztuki".

Co do miejsca na kampery, to zalecaną miejscówką jest duży parking przy rynku,  przed wejściem na bulwary. Jest tam nawet toitoi. My nie zdecydowaliśmy się tam nocować, bo w sobotę wieczorem kwitnie tam życie towarzyskie miejscowej młodzieży, która mogłaby zakłócać sen naszych bombelków. Znaleźliśmy sobie więc miejscóweczkę na dziko w innej części miasteczka, w pobliżu placu zabaw i kibelka na Orlenie ;)

Następnego dnia ruszyliśmy do Tykocina, gdzie znów zaczęliśmy od konsumpcji, bo nasze małe głodomory były już głodne i złe. W restauracji Alumnat jedliśmy pyszną kaczkę, rosół, a póżniej jeszcze na golonkę zabraną na wynos, jednak to, co odebrało nam mowę nazywało się kreplach z gęsiną. Takie jakby pierożki z gęsim farszem - Makłowicz by śpiewał! Poza tym obejrzeliśmy, niestety z zewnątrz, przepiękne zabytki do których na pewno wrócimy po otwarciu dla zwiedzających. Największe wrażenie robią Wielka Synagoga i Zamek - niestety - oba obiekty zamknięte. Pochodzić za to można po malowniczym Placu Czarneckiego z drugim najstarszym, po Kolumnie Zygmunta, świeckim pomnikiem w Polsce  i targu. Cały Tykocin wygląda jak z bajki i można tam śmiało kręcić filmy historyczne bez nadmiernych nakładów na scenografię.

Ostatnim przystankiem w okolicy była Ostoja Żubra w Kiermusach. Pierwszy raz dene nam było podziwiać Króla Puszczy z tak bliska i było to duże przeżycie, zwłaszcza dla Henia, który był zachwycony żubrami i w ogóle nie chciał odstąpić od zagrody.

Nasza pierwsza mała wyprawa na Podlasie udała się nam więc znakomicie, do tego dopisała nam pogoda, bo tygodniu zimnicy i deszczy rozpieszczało nas słonko. Nie możemy się doczekać drugiej dawki ;)